torsdag den 22. marts 2012

En af de æblekage jeg elsker


Æblekage med Revet æblelåg fra Karolines(store billede)
Kage til 12 - 12 stykker
125 g blødt smør
150 g sukker (ca. 1¾ dl)
2 æg
1 tsk
kardemommekapsler(jeg bruge nogle gange kanel i stedet for)
175 g hvedemel (ca. 3 dl)
1½ tsk bagepulver
1¼ dl mælk
3 syrlige æbler , fx jonagored (ca. 300 g)

Æblelåg
75 g blødt smør
85 g sukker (ca. 1 dl)
50 g grofthakkede valnøddekerner (jeg bruger mandler)
2 syrlige æbler , fx jonagored (ca. 200 g)
den bliver let og luftig.
  
Bagetid: Ca. 20 min. ved 200° og derefter 15 min. ved 250°.
Pisk smør og sukker sammen, til det smuldrer. Pisk æggene i ét ad gangen. Pisk blandingen, til sammen. Vend det (drysset gennem en sigte) i smørblandingen, skiftevis med kardemomme og mælk. Skræl æblerne, skær dem i kvarte og fjern blomst, stilk og kernehus. Skær æblerne i mindre stykker og vend dem i dejen. Beklæd en bradepande (ca. 6 x 22 x 30 cm) med bagepapir og fordel dejen heri. Bag kagen midt i ovnen i ca. 20 min. Tag kagen ud og skru op for ovnen - 250°.
Æblelåg: Rør imens smør og sukker sammen og tilsæt de hakkede valnødder. Riv æblerne groft (med skræl). Læg de revne æbler som et låg over kagen og fordel nøddeblandingen i små portioner ovenpå. Bag æblekagen de sidste ca. 15 min. - stadig midt i ovnen.
Tip: Den lune æblekage smager dejligt alene, men også sammen med iskold cremefraiche eller Is :-)

2 kommentarer :

  1. Mmmmmmmm bliver helt lækkersulten ;-)

    Jeg har meldt mig som fast læser på din blog, og håber du også har lyst til at melde dig hos mig? ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit dejlige besøg her hos mig :0) og for at du har meldt dig som fast læser!

      Jeg har været forbi din blog også, super flotte ting du laver. Jeg har også meldt mig som fast læser hos dig.

      Kram

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...