mandag den 19. september 2011

Køleskabs boller

Køleskabs boller

600-800 g Ølandshvede el. alm. hvedemel
400 g Grahamsmel
250 g Havregryn el. Musli
20 g Salt
10 g Gær (evt. 25 g)
1,4 l Kold vand

Vand og gær blandes i stor skål.
Havregryn blandes i.
Derefter grahamsmel og hvedemel røres med grydeske. (dejen skal kun røres med grydeske og langsomt flyde ud i skålen, så har den fået nok mel)
Hæves på køl i 16-24 timer.
Sættes på plade med gafler eller skeer.
Boller bages v 250 grader i 10 min, derefter sænkes varmen til 200 grader i 10 min. (Bages i alt 20 min.)
Brød bages v 250 grader i 10 min, derefter sænkes varmen til 220 grader i 20-30 min. (Bages i alt i 30-40 min.)
Man kan tilsætte div. ting i dejen efter havregryn.
F.eks.          ¾ dl hørfrø                    '
                    ¾ dl solsikkefrø
                   
¾ dl græskarkerner
                   
3 store revet gulerødder eller 2 store revet æbler.
Jeg erstatter nogle gange grahamsmel med alm. hvedemel for at få en bolle der ikke er så grov. Eller alt melet med spelt ( spelt flager, groft spelt, alm. spelt)
Jeg har fået opskriften på en bagekursus!



2 kommentarer :

  1. Hvis dejen bliver sat med gafler eller skeer, bliver bollen så mere sej end hvis dejen er til at ælte boller af? Jeg plejer nemlig altid at ælte bollerne, da jeg synes det er hurtigere. Meeen savner lidt "seje" boller. Hvad er din erfaring???

    SvarSlet
  2. Denne dej er mere sej, da den også er meget fugtig og ikke kan æltes med hånd :o)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...