mandag den 19. september 2011

Hyben - æblemarmelade

Vi var løbet tør for marmelade og jeg hørte mine dejlige børn, hvad de ville have af marmelade denne gang. Hyben - æblemarmelade blev der svaret i kor, så jeg måtte en tur i fryseren og hente lidt af sommerens høst, jeg var på besøg i sommerhus hos mine forældre med pigerne, alt i mens min mand arbejde i sommers. Der gik vi ture ved vandet og forbi nogle store læhegn af hybenbuske, de hang der store orange og røde, lige til at plukke i pose, det gjorde jeg så :o) Jeg tænkte hybenmaremelade...Min far ordnede dem "super dejligt" da jeg ikke kan lide de små ubehagelige hvide kerner i hybene

 

På glas, lige til at sætte på morgenbordet i morgen tidligt, sammen med nybagte langtids hævet køleskabsboller :o)

Opskrift på Hyben - æblemarmelade
300 g renset hyben
2 dl vand
600 g syrlige æbler
900 g sukker ( jeg bruger meget mindre, smager mig frem)
1 tsk citron (evt citronsyre)

Kog hyben i 10 min under låg. Skræl æblerne og skær i små tern, kom æblerne ned til hybenmosen sammen med sukker og citron.
Lad marmeladen småkoge i 20 min. skum af.
Kom marmeladen på rengjorte glas. Luk til.
Opbevares mørkt og køligt.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...